fűnyíró javítása
Idén télen elmaradt a szerszám- és gépkarbantartás, így az ember tavasszal, a munkák kezdetén szembesül a problémákkal. A mostani mondjuk nem újdonság, a fűnyíró kerekei sokáig visszatérő gondot jelentettek.
Az idén 4 éves gép a tereprendezés előtt nagyobb terhelésnek volt kitéve, így a futómű igencsak elfáradt. Ebben persze komolyan közrejátszik az is, hogy a fűnyírók kerekei műanyagból készülnek és egy-két típustól eltekintve - számomra érthetetlen módon - nem tengelyeken futnak. A kerekek rendszerint egy menetes végű szárra kerülnek, amit egy furattal ellátott lemezbe tekerünk, persze anya nélkül.
Nem meglepő, hogy ez a felfüggesztés nem bírja sokáig. A kerékagy először megreped, majd eltörik, a tengelynek látszó szár pedig úgy megszorítja magát, hogy szép lassan elnyírjuk a menetet. Az átalakítás előbb-utóbb elkerülhetetlen. A bemutatásra kerülő megoldást egy fűnyírók javításával foglalkozó mester ajánlotta. Hozzávalóként egy erősített, bordázott kerékre (made in usa), egy csavarszárra és anyára, egy alátétre és egy távtartóként funkcionáló gyűrűre van szükségünk.
Elsőként a fűnyírón lévő, kereket tartó lemezt alakítjuk át, a szétment menetet átfúrjuk, hogy az új csavarszár majd az anyával rögzíthető legyen.
Ezt követően összerakjuk a dolgokat: csavarszár, alátét, menetes távtartó.
A cél az, hogy a távtartót csak annyira csavarjuk fel a tengelyre, hogy ne érjen a kerékhez, hogy az szabadon futhasson. Ezt követően már csak fel kell szerelnünk a kereket, amit a távtartó és az anya fog a géphez rögzíteni.
Az anyát és a távtartót ellentétes csavarással jó erősen szorítsuk meg, ügyelve arra, hogy a kerék még véletlenül se szoruljon meg.
A tavaly tavasszal átszerelt hátsó kerekek nekem stabilan tartanak, a mostanihoz hasonlóan legfeljebb az anyát kell néha meghúzni. Ugyan 9 másodperc kevés lenne, de a kerékcsere kész, indulhat az első fűnyírás.
3 megjegyzés:
Hasonló, "fűnyírós" problémával én is tegnap szembesültem: a sok éves, benzinmotoros fűnyírónk tönkrement, egyszerűen "kikönyökölt" belőle a motor. Az olaj és a benyó orrán-száján ömlött belőle... sajnos a tavaly nyári őrségi fűnyírások kivégezték szegényt. Még szerencse, hogy van egy régi Robi-kapánk fűnyíró adapterrel, csak az elég nehéz egy szerkezet, és ott is a kerekekkel van a legnagyobb gond.
Mi a fűnyírónkat apukámtól örököltük, ő még 1974-ben vette Németországban (akkor még NSZK). El ne kiabáljam, de a jószág, bár már minden műanyag alkatrésze fémmel van megerősítve, azóta is megy, nyír, ha követ talál, egy pillanatra megakad és újra megy. Időnként meg kell élezni a pengéjét, ennyi.
Eddig ez a legjobb ötlet, magam is hasonlóan gondolkodtam a javításról.
Megjegyzés küldése