Parasztház felújítás, vályog, kert, gyümölcsös, szőlő, bor. Hétvégék falun. www.paraszthaz.com

2006-11-26

első fejtés

Az erjesztés, illetve annak befejeződésével ma sor került a szemelt rizling fejtésére. Kezdtem a ballonban érő színmusttal, majd második körben a hordós présmust következett. Ezeket a fejtés után is külön kezelem, ahogy eddig is.


Az üvegballonos tárolás elég vizuálissá teszi a folyamatot és a fejtés mélységét is könnyű beállítani. Akinek kétségei lennének, megerősíthetem: jelentős mennyiségű sár gyűlik össze a ballon alján, ami nyilván a szőlő feldolgozásakor kerül be a mustba.


Töréspróbát nem volt időm csinálni, remélem ezzel nem lesz gond. Ezért is és egyébként is, inkább a félig zárt fejtés mellett döntöttem, jól elmerítve a tömlőt a kifolyó bor szintje alá, ami így csak mérsékelten jut oxigénhez. A kénezést sajna elszámoltam, hazafelé jöttem rá, hogy lényegesen kevesebbet tettem bele, mint akartam (1 dl/hl), úgyhogy valamelyik nap le kell mennem.



Eredetileg kari előtt szerettem volna egyet deríteni, de rá kellett jönnöm, hogy ez biztos nem fog működni. Még mindenképpen érnie kell a bornak (a ballonosoknak különösen), mert ugyan az erős murci íz már megváltozott, de még messze van attól, amit szeretnék.

2 megjegyzés:

Szőlősgazda írta...

Milyen ként használsz, hogy dl-ben van megadva a mennyiség?
Szerintem nem lesz szükség derítésre, mert ha nem abajgatod, leül magától. Kétszeri fejtés elég (addig had érlelődjön a finomseprőn), majd meglátod, szép tiszta lesz anélkül is.

bs írta...

Folyékony kén ment bele, egészséges borhoz 1 dl/hl a szokásos adag, ez 20 mg/l szabadkénessav-szintet ad. Derítés még odébb van, meglátjuk.