Parasztház felújítás, vályog, kert, gyümölcsös, szőlő, bor. Hétvégék falun. www.paraszthaz.com

2009-03-08

jelöltek

A konyhakert után a tervezési osztály újabb projekten dolgozik. Ahogy arról korábban írtam, a ház körüli díszkert nagyjából elkészült, már csak kisebb kiegészítő ültetést és néhány módosítást, javítást tervezek. Ez pedig főként a ház előtti, melletti részt érinti. A kertépítés során a ház vonalába fákat és egy bokrot ültettem, a sorrend tulipánfa, császárfa és egy örökzöld babérmeggy.


A császárfa kapcsán utólag kicsit bizonytalan vagyok, talán nem volt jó választás, nem illik ide és inkább egy cserje kellene a helyére. Ami ennél is fontosabb, hogy eredetileg a ház bejárata elé is terveztem egy fát, azonban a sok bizonytalankodás után nem döntöttem el, hogy mi is kerüljön ide. A hely egyértelműen adja magát: a tér a két növény között, a ház túlzott nyitottsága, az árnyék hiánya.


Szóval a kérdés egyértelmű: milyen fa kerüljön a ház bejárata elé? Korábban itt szőlőlugas állt, ami a szőlő és gyümölcsös telepítésével egyidejűleg szűnt meg.


A szóba jöhető fák körét talán sikerült leszűkítenem, így a két jelölt a következő:

1. Dió
Most is áll egy nagy diófa a támfal előtt, így párja is lenne, jól mutatna a ház előtt. Magas, széles koronája komoly árnyékot ad. Egy nagy diófa a kert dísze, egy öreg diófa pedig igazai védelmet ad a háznak, mindenki szívesen ücsörög alatta.

2. Vadkörte (vackor, pyrus pyraster)
A vadkörtét gyakran látni öreg parasztházak mellett, a szomszédban Aranka néninél is ez áll a bejárat előtt. Nem nő nagyra, fehér virága áprilisban nyílik. Akár 150-200 évig is él. Süsü is szereti.

A kérdés tehát adott, várom a szavazatokat és a további javaslatokat, itt az idő, hogy az olvasó is beleszóljon a dolgok alakulásába. Májusban ültetés.

23 megjegyzés:

Névtelen írta...

Diófa! Árnyék, egyfajta"illat", mindig jól jön a konyhában is, és télen: mézzel és bejglibe...

Névtelen írta...

Én a vadkörtére szavazok,hogy ne legyen a szomszéd fája magányos.
A dió amúgy is elég lassan nő.
"L"

Névtelen írta...

Mindenképpen dió! Az szép is, és finom is! :)

Névtelen írta...

Diofa! Jo alatta es rajta is ucsorogni.

Névtelen írta...

Szia! Körte. A dió alatt nem marad meg semmi(allelopátia), sokat szemetel. Nálunk 2 db 100 év körüli diófa van, ősszel nem győzzük a leveleket gereblyézni, amit komposztálni sem lehet. Az igaz, hogy a dió nagyon egészséges, értékálló:) termése van, ha van egy jó száraz padlásod. Biztos, h. telepítenék diót, de nem a bejárathoz.

ekkerjoz írta...

Tiszafa. Árnyékos, távol tartja a szúnyogot, darazsat.

Névtelen írta...

A dió alatt kevesebb a szúnyog, és valami hihetetlen árnyékot ad. Hőségben is gyönyörűen tartja a leveleit. Egyébként a fűnek biztos nem tenne jót. Szerintem jó buli diólevelet égetni.

ark írta...

Mindkettőnek megvan az előnye, hátránya is diónál a lassú nővekedés lomb eltakarítása körténél a lehullott termésre rájárnak a darazsak könnyebben törik az ága ami ha kocsi áll alatta kellemetlen de a dió termése is tud horpadásokat okozni előnyként ott a termésük és az árnyék. Én részemről inkább szavazok egy sima törzsű diófára mint egy göcsörtös kérges körtére

Névtelen írta...

Egyértelmű, hogy DIÓ!Igaz, hogy kicsit több a munka, mint a körtével, de legalább nem potyog a rohadt gyümölcs a nyakadba. ha figyelsz a korona alakítására, akkor a fű is megmarad. A levelet tényleg össze kell szedni, de az égetés is nagyon jó móka. Én ezt választanám!
Nagyon jó az oldal! Gratulálok!

Névtelen írta...

Habár ilyen opció nincs, én semmilyen fát nem ültetnék, azért, mert szerintem nincs elég tere a rendelkezésre álló zöld sávban, és egy idő után ránő majd a házra. Ha már választani kell, akkor a vackorfát választanám. A post címének láttán megdobbant a szívem...

Névtelen írta...

Hogy mit, azt nem tudom, valami nem túl terebélyes lombú magasra törőt. Tiszafát ne ha terveztek vagy van gyerek, mérgező mindene szinte, viszont gyerekszemmel vonzó piros bogyós termése van. A diót azért ne, mert minden kinyúlik alatta, még a gyep is.

ekkerjoz írta...

Ja, mérgező. De ki eszik meg egyszerre tíz deka tiszafát?
A piros termést nem éri el gyerek, és az az egy része, ami nem mérgez.

Névtelen írta...

Diót tennék. Nagylevelű, tehát mélyebb árnyékot ad. Hogy a levele? Nos, tessék utánakutatkodni, mikor komposztálva van, már semmi hatása nincs. Én spec. két évig érleltem, mikor meggyőződtem róla és gyeptelepítés előtti ősszel tettem a földbe. A gyep, köszöni szépen, 4 éves. Noha a méretes diófa alatt van. Lassú növés? tessék oltvány diót venni, az eleve kisebbre nő, hamarabb terem, no meg lehet akkor már papírhéjú fajtát venni, és kevesebb erőlködés lesz belőle. A körte szvsz erősen felejtős ...


Megjegyzem, talán a dió is totál felesleges, mert hogy a képekről elég rosszul mutatják a teret, ergo nem tudom megítélni, kell-e oda bármi is úgy egyáltalán, de erről egyáltalán nem vagyok megyőzve ... ... ...

Névtelen írta...

ekkerjoz: simán el lehet érni a termését, metszéstől függ az alakja: http://www.ermihalyfalva.ro/hu/pages/monografia/pics/_tiszafa.jpg

Egy 10 kilós gyereknek bőven nem kell 20 dekás mennyiséget megennie, hogy belehaljon, de 1-2 szem is jó hatással van rá, attól nem hal meg, csak agykárosodást szenved és félcédulás lesz. Remek :-) Azért sem ültetnék ilyet, mert az örökzöldek általában savanyítják a talajt, az sem nagyon kedvez a gyepnek, ráadásul össze sem nagyon tudod gerebelni a lehulló leveleket, ellentétben valami lombossal.

bs írta...

Kérjük a 'más, egyéb' szavazókat, hogy írjanak kommentet, hogy mire gondoltak. Egyébként jön fel a dió...

Névtelen írta...

Dió. Nincs annal jobb, mint nyaron a dog melegben a diofa huvoseben aludni egyet (borozgatas utan). :-)

Vadkorte az "vad", erdobe valo. Ott is van altalaban. Dio valo a paraszthaz udvaraba.

De ne a hazhoz kozel, mert rano a tetore, a csatorna tele lesz levellel.

Unknown írta...

Dió:)
Az szuper, velem 2 éve vágatta ki a szomszéd, mert közelinek találta a házához:(
Állandóan cseszegetett a békesség kedvéért beadtm a derekam, és most lóg az orrom, mert nincs is jobb a hűs diófa árnyéknál. Az már biza igaz, hogy ősszel nagy macera:( jelentem nekem még muskátli is nyílott alatta, mert a kora délutáni nap ott melengette a szirmait. Alatta pedig térkőből kiülős árnyék volt:(

Unknown írta...

Azt elfelejtettem írni, hogy ilyen szép házhoz, nem való a puccos növény, inkább legyen ez is hagyományőrző:)

Névtelen írta...

Én körtére szavazok. Van egy vén diónk, árnyékos, de alatta nem marad meg semmi, a sok levél meg égetésen kívül nem jó semmire. Nekem komposztként nem vált be.

Névtelen írta...

Gondolkodtam a a dolgon...fa helyett lehetne valami ácsolt, árnyékot adó pihenő. Az udvarban pedig építhetnél egy csodaszép kemencét. Az nagyon hangulatos lenne-szerintem. Ne bosszankodj ennyit dolgokon-felesleges.

bs írta...

Ahogy írtam, van már egy dió a kertben, nálunk nincs gond a fűvel alatta.

A kemence jó ötlet, korábban már "Viktor" is ajánlotta gyümölcsaszalóval kombinálva (2008/augusztus/új kerítés kettő), rajta van a listán.

Névtelen írta...

Szelídgesztenye?

http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2001.10.21/1602.html

Névtelen írta...

Sztem a hársfa is egy alternatíva lehet, hiszen annak is szép lombja van, illik a parasztházhoz és a virága is igen jelentős helyet kapott a népi gyógyászatban. Amikor virágzik, és kinyitod a szoba ablakát éjszakára, az valami csoda. De ha nem ilyenben gondolkodtál, akkor viszont a diófa a legjobb megoldás.:-)
Üdv
Huszin