Parasztház felújítás, vályog, kert, gyümölcsös, szőlő, bor. Hétvégék falun. www.paraszthaz.com

2008-11-16

chardonnay, kékoportó

A borversenyen bezsebelt ezüstérem után immár kötelező az indulás jövőre, amihez persze bor is kell. Ellenkező esetben biztos újra téma lenne pár napig, hogy na látjátok, "biztos nem a saját bora volt" és "nincs is szőlője". Persze nem ez a fontos, a lényeg, hogy újra itt (volt) a szüret ideje és végre megint próbálkozhat az ember.

A projekt a tavalyihoz hasonló alapokra épült: a saját telepítésű szőlő jövőre fordul termőre, így a szőlőt idén is vettem, ezúttal Mogyoródon, 100 Ft/kg áron. A fajtaválasztás igen kézenfekvő volt: a bortól korábban teljesen elzárkózó feleségem némi kezdeti unszolás után az elmúlt 2-3 évben lassan elvégezte a kezdő borivó tanfolyamot és a középső csoportba lépve már kedvenc fajtát is választott, ez a chardonnay.

Az eső miatt a feldolgozás csak késő délután indult el, így szó szerint éjszakába nyúlt. A kézi bogyózás továbbra is türelemjáték, jövőre már tényleg veszek bogyózós darálót, bár idén is érdeklődtem, de csak 70 ezres verziót találtam.


Az idei borászkodás fénypontja persze az volt, hogy a saját kékoportóról már le lehetett szedni kb. 20 kg szőlőt, így ebből rosé-t készítettem, gyors feldolgozással.


A kb. 70 liter chardonnay must a tavaly kapott hordóban forrt, míg az ipari mennyiségű, kb. 14 liter rosé üvegballonokba került. Mivel az új hordó tavaly erős faízt adott a bornak, idén - Szőlősgazda korábbi kommentje alapján - a forrás után azonnal lefejtettem a bort.



Rosé-t korábban még nem csináltam, de az első benyomások egyértelműen pozitívak. A kb. 2-3 órás cefrén állás alapján talán halványabb színt vártam, de illatra és ízre egyértelműen kellemes a kezdet.


A fejtés a borok közepes kénezésével folytatódott, majd a hordó és az üvegek kimosásával zárult. A korábbi fejtésekhez hasonlóan ismét saras üledék ugrott ki a hordóból.


A száradás után vasárnap megkéneztem a hordót, a borok pedig már üvegben várják a decemberi kóstolást.


Terveim szerint idén végre felavatom a kézi dugózómat és - megfelelő minőség esetén - még a télen lepalackozom a borokat. Meglátjuk.

Nincsenek megjegyzések: